Lato coraz bliżej, czas na podsumowanie wiosny

Przez 19 czerwca 2019 Okiem Ekspertów

Na portalu Wirtualnemedia.pl ukazało się podsumowanie oglądalności wiosennych ramówek. Zostało on przygotowane na podstawie udostępnionych przez nas danych. Nasz ekspert Marcin Hajdenrajch, Media Manager, przeanalizował kto zyskał, a kto stracił w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Polsat utrzymał pozycję lidera oglądalności w wiosennej ramówce. W okresie od 25 lutego do 9 czerwca 2019 roku. Średnia oglądalność kanału względem okresu od 26 lutego do 10 czerwca 2018 roku wzrosła o 3,13% i tym samym stacja nieznacznie powiększyła przewagę nad TVP1, TVP2 oraz TVN.

Udział Polsatu w tym okresie minimalnie spadł, natomiast patrząc na średnią liczbę widzów to jest ona większa względem poprzedniego roku (ponad 20 tyś. widzów). TVP1 odnotowała kolejny spadek (-3,09%), który również widoczny był podczas jesiennej ramówki w 2018 roku. Warto jednak odnotować, że widownia utrzymała się na tym samym poziomie. W przypadku TVP2 zauważalna jest tendencja wzrostu i tym razem jest ona na poziomie 5,09% względem analogicznego okresu w 2018 roku. Spośród „wielkiej czwórki” największy spadek odnotował TVN, bo aż -8,33% (mniej o ponad 30 tys. widzów). Jednak stacje należące do grupy TVN mogą odczuć satysfakcję, ponieważ TVN24 oraz TVN7 wykazały się w tym czasie jednym z większych wzrostów pod względem udziałów.

Polsat postawił na sprawdzone pozycje i kontynuację programów, które wydawało się, że mogą sobie nie poradzić – tym razem – w konkurowaniu z innym ofertami nadawców. Okazało się jednak, że pozycje takie jak „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami” potrafią wciąż przyciągać 3 milionową  widownię przed telewizorami.

TVP1 zaproponowała tej wiosny m.in takie programy jak serial „Stulecie winnych”, widowisko rozrywkowe „To był rok!”, czy wydarzenia sportowe (np. Liga Mistrzów i eliminacje do mistrzostw Europy w piłce nożnej z udziałem reprezentacji Polski). Okazuje się, że nie tylko TVP2 zarezerwowane jest na wysoką oglądalność seriali. „Stulecie winnych” w niektórych momentach przyciągało ponad 3 miliony widzów. Jednak to właśnie wydarzenia sportowe cieszyły się największą oglądalnością w tym okresie.  Dzięki nim w przyszłości spadek udziału ma szansę wyhamować lub nawet w niektórych przypadkach przyczynić się do jego wzrostu. Zwłaszcza, że słyszy się o kolejnych zapowiedziach inwestowania przez Telewizję Polską w kontent sportowy. Jednak, żeby to się stało musi za tym iść również sukces sportowy.

TVP2 odnotowując kolejny raz wzrost udziału (tym razem o 5,09%) miał w swojej ofercie m.in. takie propozycje jak reaktywowaną „Szansę na sukces” oraz „Dance dance dance”. Jednak to wciąż serial „M jak miłość” i serialowa oferta dominuje w rankingach oglądalności tej stacji. Przy tak wysokim wyniku serialowych pozycji pozostaje jedynie uzupełnienie oferty w inne formaty mogące walczyć z TVN i Polsat. Jak na razie to się udaje, ponieważ wiosną przybyło stacji 40 tysięcy widzów.

Największym przegranym może czuć się TVN, ponieważ zainwestował w nowe produkcje, a niestety nie osiągnęły takich wyników jakich można się było spodziewać. Oferta wiosenna była bardzo bogata, ponieważ oprócz „Agent-gwiazdy” i „Masterchef Junior” stacja postawiła na jakościowe seriale jak „Chyłka”, „Szóstka”, „Odwróceni – ojcowie i córki”. Pierwszy osiągał udział 13,12% i zapowiadał się bardzo dobrze, jednak prawie z każdym odcinkiem widownia spadała. W przypadku „Szóstki” scenariusz był jeszcze słabszy: pierwszy odcinek 8,05%, ostatni niecałe 4,17%. Udział pierwszego odcinka „Odwróconych” to 13,99%, ostatni natomiast 8,9%.

W grupie komercyjnej Polsat i TVN odnotował spadek. Jednak podobnie jak w grupie all 4+ to TVN dotknął największy pik i przez to Polsat przesunął się na pierwsze miejsce w ramówce wiosennej. TVP1 ze spadkiem -4,05%, natomiast TVP2 ze wzrostem 7,15%. Warto zauważyć bardzo duży wzrost udziału TVN7. Miała na to wpływ emisja „Big Brothera”, który był najliczniej oglądanym programem w tej stacji. Uznawany jest on za sukces stacji. Dlatego zapowiadana jest kontynuacja produkcji podczas jesiennej ramówki. Kolejna stacją, na która warto zwrócić uwagę to TVN24. Stacja informacyjna, która często jest porównywana do TVP INFO. Jest ona w TOP10 mimo, że nie jest kanałem ogólnodostępnym tak jak konkurencyjny kanał publiczny.

Cały artykuł dostępny jest tutaj: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-wiosna-2019-tvp1-wyprzedzila-tvn-hity